ارزشیابی و ملاحظاتی درباره امتحانات هماهنگ
با
تصویب طرح امتحانات هماهنگ در جلسات 287، 330،339 شورای عالی آموزش و
پرورش کشور اجرای این مصوّبات در تمام مقاطع آموزشی اعم از ابتدایی،
راهنمایی و دبیرستان در ثلث دوم و سوم آغاز شده است.
طراحان و مؤیدین این طرح دلایلی بر مفید بودن و ارزشمند بودن آن ارائه کردهاند که اهم آنان چنین است:
- 1-سنجش دانشآموزان با حدّی مناسب و استانداردی مشخص از معلومات.
- 2-جدیتر تلقی شدن کار آموزش از طرف معلمین و مسئولان و دانشآموزان.
- 3-اتمام کتابهای درسی در طول سال تحصیلی.
- 4-به کارگیری ملاکهای مشخص و معیارهای یکنواخت در ارزشیابی دانش آموزان و مطمئنتر بودن نتایج ارزشیابی.
- 5-تساوی شرایط امتحان برای همه.
- 6-تصحیح دقیق اوراق امتحانی بر اساس بارمی مشخّص.
- 7-تقویت و افزایش احساس مسئولیت در مسئولین و معلمان و دانشآموزان.
- 8-افزایش درصد قبولی مدارس.
برای
اینکه بتوان دربارۀ نتایج مثبت این شیوه قضاوت کرد لازم است مقدمتاً مروری
بر تعریف و اهداف ارزشیابی نموده و بر آورده شدن این اهداف را با اتخاذ
این روش مورد مطالعه قرار داد.
ارزشیابی چیست :
برنامه
ریزان و پژوهشگران ، تعاریف گوناگونی از ارزشیابی ارائه کردهاند که ما
در اینجا به ذکر چند تعریف تازه از ارزشیابی و ارزشیابی آموزشی میپردازیم :
« ارزشیابی
فرایند منظمی است که در طی آن دربارۀ ارزش، مطلوبیت، مؤثر بودن یا کفایت
چیزی طبق ملاکها و مقاصد معینی قضاوت و داوری می شود. این داوری مبتنی بر
مقایسه دقیق دادههای عینی با استانداردهای انتخابی است1.»
« ارزشیابی کنترل کیفی فرایندها و نتایج یک برنامه آموزشی است2 »
و در آموزش و پرورش : « فرایند سیستماتیک برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت یادگیرنده در رسیدن به هدفهای تربیتی3.» میباشد.
با توجه به تعاریف فوق می توان نتایج زیر را حاصل نمود :
- 1-ارزشیابی یک فرایند منظّم است در جریان زمان.
- 2-ارزشیابی بسوی هدفی متوجه است.
- 3-ارزشیابی ملاکها و ضوابطی را انتخاب، مقایسه و قضاوت میکند.
- 4-ارزشیابی درجه مؤثر بودن و مطلوبیت چیزی را معیّن مینماید.
- 5-ارزشیابی فعالیتهای تازهای را بر میانگیزد.
در یک ارزشیابی اگر موارد فوق ملحوظ نگردد آن ارزشیابی نمیتواند نتایج واقعی و دقیقی را عرضه دارد.
مدرسه به عنوان یک سیستم، از خرده سیستمهای متعدد تشکیل شده است4.
مجموعۀ فعالیتهایی را که مدرسه در طول سال تحصیلی برای شناخت ارزش
فعالیتهای آموزشی طبق ملاکها و ضابطههای معین در راه رسیدن به هدفهای
تربیتی انجام میدهد تا به نتایج لازم دست پیدا کند همانا ارزشیابی آموزشی
است. این فعالیتها کوششهای جدیدی را طلب می کند که جنبۀ تقویت، اصلاح یا
تغییر را دارد. غالب این کوششها و فعالیتها باید به وسیلۀ معلم صورت گیرد.
بنابراین در هر ارزشیابی آموزشی مهمترین نقش را به معلم میتوان اختصاص
داد.کل سیستم با فعالیتهای هماهنگ خرده سیستم هاست که خود را ارزشیابی میکند.
هدفهای ارزشیابی آموزشی
- 1-کوششهای
معلم در هر ارزشیابی تنها آگاهی از میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموز نیست،
بلکه علاقمند است تا توانائیهای مهم او را کشف کند، خلق و خوی و منش او را
بشناسد. قدرت سازگاری و طرز فکر تلقی او را از مسایل ارزیابی کند تا بدین
طریق بتواند امر پرورش را هماهنگ با آموزش به پیش ببرد5.
- 2-شناخت
نقاط قوت و ضعف دانش آموزدر زمینههای مختلف از هدفهای دیگر ارزشیابی است.
از این راه معلم کوششهای تازهای را در جهت برطرف کردن کاستیها و تقویت
موارد مثبت روا میدارد(تداوم و استمرار در ارزشیابی).
- 3-دانش
آموزان، پس از هر ارزشیابی از نقایص به نحوۀ یادگیری و پیشرفت تحصیلی خود
آگاهی یافته و کوشش خود را بر برطرف کردن نقاط ضعف خویش متمرکز میسازند.
- 4-در
هر ارزشیابی، معلم به نقاط ضعف روش تدریس و معایب کار خود پی برده و کوشش
خود را بر بهبود روش خویش و ارتقاء دانش خود، متمرکز میکند.
- 5-در
هر ارزشیابی نقاط ضعف دانشآموز بر معلم و والدین آشکار شده و برای برطرف
کردن ضعفها، کوششهای دوبارهای را آغاز میکند. خانوادهها بدین طریق در
جریان یادگیری فرزندان خود قرار میگیرند.
- 6-رابطه و پیوند عاطفی6،
بین دانشآموز و معلم به خاطر تلاش متقابل و صادقانهای که برای یادگیری
انجام میدهند، مستحکمتر شده و صمیمیت بیشتری را به هم احساس خواهند کرد.
توجه به اهداف فوق هنگامی برای معلم اهمیت پیدا میکند که ارزشیابی انجام شده از دیدگاه معلم دارای «روایی» و «اعتبار» لازم باشد7.
چنانچه روش و وسیله ارزشیابی نتواند اعتماد معلم را بخود جلب کند، تحقق
اهداف فوق به عهده تعویق خواهد افتاد و کار ارزشیابی به شکل فعلی خود انجام
خواهد گرفت.
معایب شرکت ندادن معلم در ارزشیابی8 و امتحانات هماهنگ
نگاهی به یک تحقیق و چند نظر
خوشبختانه پژوهشی دربارۀ ارزشیابی هماهنگ از طرف دفتر آموزش عمومی در فصلنامه تعلیم و تربیت منتشر شده است.12در
این تحقیق نظریات گروهی از دانشآموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان، معلمان
و مسئولان آموزشی درباره ارزشیابی هماهنگ مورد تحقیق قرار گرفته است.
بسیاری از یافتههای این تحقیق در تأیید مراتب فوق میباشد اما تنگناهای
تحقیق سبب شده است که بعضی از نتایج حتی مورد قبول خود پژوهشگران قرار
نگیرد که این موضوع در پایان هر پرسش، قابل ملاحظه است. کوشش دفتر آموزش
عمومی قابل تقدیر است اما چند نکته در مورد این تحقیق به نظر نگارنده رسیده
که طرح میشود :
نتیجه بحث :
از
طرح مجموعه مطالب فوق می تواند چنین نتیجه گرفت که در دورۀ تعلیمات عمومی
(ابتدایی، راهنمایی) امتحانات هماهنگ لازم نیست و برای انگیختن معلم و
شاگرد به تلاش بیشتر، از راههای دیگری باید اقدام کرد.
در
پایان مقاطع فوق وجود یک امتحان نهایی هماهنگ عاملی برانگیزنده معلم و
دانشآموز میتواند باشد و کافی است. در دورۀ دبیرستان بهتر است در ثلث
سوّم سؤالات در هر درس در هر شهر به وسیلۀ هیأتی از گروه آموزشی همان درس
نه یک نفر تهیّه و به مورد اجرا گذاشته شود. در مرحله دیپلم وجود امتحان
هماهنگ در سراسر کشور امری ضروری و مهّم است.
مراجع و یادداشتها
1, 2- امان اللّه صفوی. نظریات معاصر دربارۀ ارزشیابی از برنامه. فصلنامۀ تعلیم و تربیت شماره 2 , 3 سال 1364.
3- علی اکبر سیف. روانشناسی یادگیری و تدریس. چاپ اول. ص (307).
4- علی علاقهبند. مقدمات مدیریت آموزشی انتشارات رز. 1362 ص (200)
5-رابرت ثورندایک. الیزابت هیگن « اندازه گیری و سنجش در روانشناسی و تعلیم و تربیت. ترجمه خسرو مهندسی. نشر اندیشه 1343.
6-این
عقیده که : ارزشیابی سبب جدایی عاطفه معلم و دانش آموز میشود» نمیتواند
عقیده صحیحی باشد فقط در سیستمهایی که دانشآموز معلم را به عنوان یک سد در
برابر خود میبیند و رابطه معلم و شاگرد از نوع خشک و تحکمآمیز و انتقام
جویانه است ممکن است چنین حالتی مشاهده شود.
7-شماره 5 ملاحظه شود.
8-این
حقیقت برای یک بیگانه تعجبآور و طنزآلود است که معلم در ارزشیابیهای
اصلی نقش اساسی خود را از دست بدهد و فقط مراقب یا ماشین تصحیح باشد. زیرا
چنین امری تا آنجا که نویسنده مقاله اطلاع دارد در دنیا بیسابقه است مگر
در مقاطع مهم تحصیلی آنهم در پارهای از مناطق عالم.
9-مسعود رضوی « لزوم مطالعه اختلافات فردی کودکان» انتشارات وزارت فرهنگ- تاریخ انتشار ........؟
10-نگارنده
بارها با معلمین برخورد کرده است که به علت تعطیل کلاسشان به دلایل
گوناگون، ناچار شدهاند در دو جلسه آخر سال 30 تا40 صفحه از کتاب ار تدرسی
کنند تا در نزد اداره مسؤل نباشند.
11-مسعود رضوی (مترجم) اصول طبقه بندی هدفهای تربیتی – دانشسرای عالی 1346.
12-فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 5.3
13-سیروس عظیمی – اصول روانشناسی عمومی چاپ چهارم، جلد اول، ص 325 نقش انگیزه.
«نقل از فصلمنامه تعلیم و تربیت شماره 3»
نظرات بینندگان
|
|
انتشاریافته:
0
|
غیرقابل انتشار:
0
|
|
|